Ingressbilde

  15 November 2015

Spis en regnbue av frukt, bær og grønnsaker!

La grønnsaker og frukt inngå i alle dagens måltider. Gå på oppdagelsesferd i frukt- og grøntavdelingen. Smak og eksperimenter – Helsedirektoratet anbefaler 5 om dagen der 50% er fra grønnsaker.

 

 

Frukt, bær og grønnsaker er viktig i kostholdet vårt og det bidrar med masse viktige vitaminer, kostfiber og antioksidanter.



Vitaminer har mange viktige funksjoner i kroppen og det er både fettløselige vitaminer A, D, E og K og vannløselige vitaminer C, B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12. (B12 finnes kun i animale matvarer). De fettløselige kan lagres i kroppen over tid mens de vannløselige kan i liten grad lagres og eventuelt overskudd skilles ut via urinen.



Ved langvarig av for høyt inntak av fettløselige vitaminer kan det føre til forgiftninger som har mange ulike bivirkninger som kvalme, hodepine, svimmelhet, fostermisdannelser for å nevne noen.



Mangler på vitaminer kan føre til mangelsykdommer som blant annet kvalme, tretthet, søvnforstyrrelser, redusert koordinasjonsevne, sår og sprekker i munnvikene, muskel smerter, ned satt appetitt, svakt skjelett, myke ben, svake tenner, nevrotiske skader, demens, angst og depresjon.



Et variert kosthold med frukt, bær og grønnsaker i alle regnbuens farger og andre gode råvarer som egg, laks, nøtter, bønner, korn, melk og kjøtt vil man få i seg det kroppen trenger.



Det er lurt å ta en blodprøve hos fastlegen en gang i året for å ha en oversikt over vitaminstatus i kroppen.



Kostfiber er bra for fordøyelsessystemet og gir metthetsfølelse.



Antioksidanter er viktig beskyttelse for cellene våre og mot oksidativt stress. Vi blir utsatt for ulike forurensninger rundt oss som f.eks. stråling og røyking som brytes ned i kroppen vår til frie radikaler. Over tid kan det føre til celleskading, såkalt oksidativt stress. En av våre beste kilder til antioksidanter er betakaroten som vi finner i søtpotet og gulrot. Bær som blåbær og bjørnebær er også spesielt rike på antioksidanter. De fleste fukt og grønnsaker er gode kilder også andre matvarer som kakao, kaffe og nøtter.



Det har vist seg at mennesker som røyker får en omvendt effekt på betakaroten. Istedenfor å danne antioksidanter dannes det prooksidanter i kroppen som vil bidra til økt oksidasjon og mer oksidativt stress.



Bruk rikelig med frukt, bær og grønnsaker hver dag. Kanskje du kan ha som mål å være igjennom alle regnbuens farger i løpet av en uke? Barna synes ofte dette er gøy. Lag en oversikt over alle fargene og ukene, sett kryss og se hvilke farge/farger dere skal kjøpe i dag.



 



Dette kan også gjøres i barnehagen!



Mål dere kan lage for en slik aktivitet er Kjennskap til frukt, bær og grønnsaker, økt forståelse for viktigheten de har for kroppen, Felles forståelse for hvilke som er under de ulike kategoriene frukt, bær og grønnsaker. Hvilke form, konsistens, struktur og farger.



Kanskje dere kan lage en plakat med de ulike kategoriene? Lete etter bilder i ukeblader og på internett.




  • Klippe

  • Lime

  • IKT



Ta barna med på å lage handlelister.



«Lek» med mat og undre dere sammen.



Kan f.eks. frukt og grønnsaker brukes til noe mer enn å spise? Potettrykk, men kan man trykke med andre grønnsaker?



Smak! Hva smaker det? Surt, bittert eller søtt. Hva skjer med kroppen om det er surt eller bittert? Hvordan ser ansiktet ut?



Her er det bare å bruke fantasien.



 



Lykke til!