Ingressbilde

  14 November 2015

Karbohydrat-hysteriet!

Det skrives mye og det er ulike meninger om karbohydrater er bra eller ikke.

 

Under medias debattering om vi skal ha eller ikke ha karbohydrater har blomstringen av lav-karb-dietter florert på førstesiden av aviser og mange mennesker har begynt på en slik diett.



For noen mennesker med overvekt kan det se ut til å være gunstig med noe lavere inntak av karbohydrater, så er det nevnt.




Barn skal aldri utsettes for noe lav-karb-diett. Dette gjelder dietter generelt om ikke det er i samråd med lege eller annet helsepersonell.




Karbohydrater omfatter blant annet naturlig og tilsatt sukker, stivelse og kostfiber. Stivelse finnes i korn, frø, mais, poteter, rotgrønnsaker og belgfrukter. Stivelse og kostfiber er viktig for en god helse og det er stort sett veldig fordøyelig. Ved koking sveller stivelseskornene i cellene og letter fordøyelsen av stivelsen. Den stivelsen vi ikke klarer å fordøye kalles resistent stivelse f.eks. umodne bananer og rå potet, så dette bør vi unngå.



Karbohydrater er en av våre viktigste kilder til energi. Hjernen vår kan kun bruke karbohydrater som energikilde og dagsbehovet for hjernen er ca. 140 gram karbohydrater per dag. Videre er også karbohydrater spesielt viktig for optimal prestasjon i idrett og optimal restitusjon og utnyttelse av proteiner.



karbohydrater2



Derimot må man skille på de ulike karbohydratene. Karbohydratrike matvarer som korn, frukt og grønnsaker er rike på en rekke vitaminer og mineraler og samt antioksidanter, som er sentrale i den daglige kosten for å dekke disse behovene.



De karbohydratene vi bør holde oss unna og som kroppen ikke trenger er tilsatt sukker. Som brus, nektar, sukker, godteri, sjokolade, kjeks og kaker.



Sukker (sukrose), glukose og fruktose, brukes i store mengder av matvareindustrien i hel- og halvfabrikat mat. Begrepene man bør se etter er: sukker, tilsatt sukker, sirup, glukose, fruktose, dextrose, maltodekstrin, rørsukker og farin og man bør derfor prøve å unngå matvarer som inneholder dette i størst mulig grad.



Sukker som forekommer naturlig i matvarer som frukt og melk regnes ikke som tilsatt sukker.



 



Statens anbefalinger for dagliginntak av karbohydrater



45-60 % av daglige energi inntak per dag.



Sukker inntaket bør holdes til et maksimum på 10% av daglige energi inntak per dag, eller maksimalt 50 gram per dag. For barn maksimal 30 gram per dag.



Det sukkeret som menes er det tilsatte sukkeret.



Det anbefales også et kostfiberinntak på ca 25-35 g per dag.