Ingressbilde

  24 Februar 2016

Hvorfor har så mange blitt så skeptiske og sluttet å spise poteter?

Poteten kom til Norge for 250 år siden og reddet tidligere generasjoner fra sult og sykdom.

 

 


Poteten har lite fett og lav energitetthet, og er en av våre aller viktigste kaliumkilder og inneholder også mangan og jern. Innholdet av C-vitamin er ikke spesielt høyt, men spiser man potet ofte har den likevel betydning som C-vitaminkilde. Noe man tror hadde en vesentlig betydning for tidligere generasjoner og sykdom, da de inntok større mengder poteter.



I tillegg inneholder poteten også mer jern, magnesium, folat og vitamin B6 enn både ris og pasta. Inntak av potet gir også svært god metthetsfølelse og stivelse som kroppen trenger. 



Potet kan brukes til det meste, og bør inngår som en viktig ingrediens i vårt daglige kosthold. 



Potetens innhold av karbohydrater og aminosyren tryptofan bidrar til å stimulere produksjonen av signalstoffet serotonin i hjernen. Serotonin finnes i hjernen, i tarmen og i det sentrale nervesystemet. Serotonin er med på å regulere flere viktige funksjoner i hjernen og kroppen, som: humøret, hukommelsen, sultfølelse, konsentrasjon, energinivå og kognitiv tenking. Serotonin er det stoffet som "lykkepillene" prøver å påvirke produksjonen av.  



Kjenner du deg ofte glad etter trening? Trening har også vist seg å fremme tryptofan og produksjon av serotonin.



Variert kosthold og trening er to viktige faktorer for våre fysiske og psykiske helse.



Så det er mange gode grunner til å ta poteten tilbake på middagstallerkenen!




Visste du at, poteten blir også brukt til potetsprit som en hovedingrediens i norsk akevittproduksjon.