Ingressbilde

  21 November 2015

Servering av mat i barnehagen!

Her er noen råd og tips på veien i tråd med Helsedirektoratet sine anbefalinger.

 

 

 

De aller fleste barn i dag går i barnehage og ofte blir 3 av barnets 5 måltider per dag serveres i barnehagen. Da er det viktig at den maten som blir servert har en høy næringstetthet. Dette gjelder om det serveres mat eller om barnet har med matpakke.



Personalet i barnehagen og foreldre har et stort ansvar for barns kosthold. Serverer man den maten barna ofte vil ha ender man opp med mye energitett mat istedenfor nærigstett mat.



«Jeg liker ikke» Det er en kjent setning de fleste har hørt barn si. Ikke gi opp, fortsett og server ulike matvarer og tilby. Oppmuntre barna til å smake, men ikke tving de til å spise opp. Har man fått barnet til å ta en liten smakebit er man på vei. Det tar ofte 10-20 smakebiter for mange før man lærer seg til å like ulike matvarer.



Rutiner og faste måltider er bra for å lære barnet å spise når maten serveres og at det ikke serveres mat imellom måltidene, da spesielt i tanke på kjeks, brus, kaker, saft ol. Da dette fort vil fylle opp små mager slik de ikke får i seg den næringsrike maten kroppen trenger.



Små barn bør spise flere måltider om dagen som: frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kveldsmat.



Maten bør være en god balanse mellom karbohydrater, fett og proteiner. Servere gjerne frukt og grønnsaker til måltidene. Og gjerne et mellommåltid med hovedfokus på frukt og grønnsaker.



 



God sammensetning



For å være ernæringsmessig fullverdige, bør måltidene inneholde mat fra alle de følgende tre gruppene:




  1. Grovt brød, grove kornprodukter, poteter, ris, pasta o.l.

  2. Grønnsaker og frukt eller bær

  3.  Fisk, annen sjømat, kjøtt, ost, egg, erter, bønner, linser o.l.



 



Drikke bør være melk og vann.



 




HUSK! Sukkerfrie alternativer som er tilsatt kunstig søtstoff skal ikke gis til barn under 3 år.




Retningslinjene for mat og måltider i barnehagen lyder som følger




  • Barnehagen skal legge til rette for at barna får minst to faste måltider som er ernæringsmessige og fullverdige måltider hver dag. Dette kan enten være mat som er medbrakt eller som barnehagen lager selv. Om barnehagen lager mat, så anbefales det at barna får ta del i matlagingen. Dette kan være en god mulighet til at barna får et godt forhold til matlaging og kosthold.

  • Miljøet rundt måltidene er også veldig viktig og barna skal få tilstrekkelig med tid til å spise sine måltider. Det anbefales at det settes av minimum 30 minutter til hvert måltid slik at barna skal få tilstrekkelig med tid til å få i seg nok mat. Dette bidrar også med til å gi barna gode rutiner og vaner rundt måltidene.

  • For de barna som ikke har hatt mulighet til å spise frokost hjemme, så skal det legges til rette for at de kan gjøre det når de kommer i barnehagen.

  • Ha rutiner som bidrar til at det maksimalt går 3 timer mellom hvert måltid. De yngre barna kan ha behov for å spise oftere.

  • Legg til rette for at de voksne tar aktivt del i måltidet og spiser sammen med barna.

  • Legge til rette for et velfungerende og trivelig spisemiljø.

  • Sørge for at det opprettholdes gode hygiene både før, under og etter måltidet, samt ved oppbevaring og tilbereding av mat. I tillegg bør måltidenes pedagogiske funksjon ivaretas.



sukker1



Kjøper du brød er det også sukker her og i mange andre matvarer vi bruker daglig finner vi sukker. Vær bevist og se på matvarens innhold.



 



Her er noen spørsmål dere kan gjennomgå i barnehagen




  1. I hvor stor grad er måltidene i barnehagen i samsvar med de nasjonale retningslinjene og hvilke utfordringer foreligger?

  2. Hva skal man beholde av dagens mat og matordning og hva bør eventuelt endres?

  3. Hva slags mat og drikke skal barna få tilbud om i barnehagen?

  4. Hvordan kan man arbeide for at den medbrakte maten også er sunn og variert?

  5. Hvordan skal ansvarsfordelingen være og hvordan skal måltidene organiseres?

  6. Hvilke oppgaver bør barna ha knyttet til måltidene?

  7. Hva kan man gjøre for å eventuelt forbedre de sosiale, tidsmessige og fysiske rammene rundt måltidene og hvilke trivselsregler er viktig å ha rundt matbordet?

  8. Hvilke rutiner skal man ha for hygiene?

  9. Hvilke rutiner skal man ha for matforråd og innkjøp av matvarer?

  10. Hvordan skal bursdager i barnehager feires? Hva skal inngå av mat og drikke og hvem skal ha ansvaret?

  11. Skal barna få ta del i tilberedning av mat og hvilke rutiner bør man ha for å organisere denne aktiviteten?

  12. Bør det gjennomføres andre pedagogiske aktivitet knyttet til mat og på hvilken måte skal barna lære om mat og drikke?

  13. Hvordan formidle informasjon og samarbeide med foreldrene ang. barns kosthold?

  14. Hvordan ivareta allergier og intoleranser?

  15. Hvordan ivareta ulike religioner og matreservasjoner?



 



Kilde: Helsedirektoratet